Nazwa danego obszaru / procesu
|
Cel kontrolny
|
Mechanizm kontrolny
|
Test
|
1. Zapobieganie powstaniu należności przeterminowanych.
|
1.1. Każdy klient przed podpisaniem umowy jest weryfikowany.
|
1.1.1. Istnieje procedura oceny klienta w zależności od wielkości udzielonego terminu zapłaty.
|
1.1.1.1. Sprawdzić, czy istnieje taka procedura dla różnego terminu zapłaty (dokument).
|
|
|
1.1.2. Do umowy dołącza się dokumenty stwierdzające wiarygodność kontrahenta.
|
1.1.2.1. Przeprowadzić test na …….wylosowanych umowach. Sprawdzić atrybuty
– dokument określający status prawny firmy (wypis z KRS, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej),
– zaświadczenie o numerze REGON,
– zaświadczenie o numerze NIP,
– zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o braku zaległości podatkowych,
– zaświadczenie z ZUS o braku w zaległościach w opłacaniu składek,
– dokument uwiarygadniający sytuacje finansową firmy w zależności od sposobu rozliczania (deklaracja roczna PIT, bilans, rachunek zysków i strat lub bilans i rachunek zysków i strat wraz z opinią biegłego rewidenta),
– informacja czy klient zalegał wcześniej z zapłatą.
|
|
|
1.1.3. Istnieje wykaz osób upoważnionych do podpisywania umów.
|
1.1.3.1. Czy istnieje wykaz osób upoważnionych do podpisywania umów?
1.1.3.2. Czy między osobami upoważnionymi nie występuje konflikt interesów?
1.1.3.3. W teście wymienionym w 1.1.2.1. dodatkowo sprawdzić atrybut:
- czy umowę podpisała właściwa osoba.
|
|
|
1.1.4. Umowa (projekt) jest akceptowana przez przełożonego/ych osoby przygotowującej umowę.
|
1.1.4.1. W teście wymienionym w 1.1.2.1. dodatkowo sprawdzić atrybut:
- czy umowę (projekt) akceptował przełożony.
|
|
|
1.1.5. Spełniony jest wymóg sporządzenia umowy w zgodzie z regulacjami prawnymi.
|
1.1.5.1 Sprawdzić czy w testowanych umowach z 1.1.2.1. występuje atrybut:
- podpis na umowie radcy prawnego
(inne atrybuty niezbędne dla ważności umowy zostaną ustalone z radcą prawnym np.: data, nr stron, podpisy itp.).
|
|
|
1.1.6. Umowa zawiera postanowienia dotyczące ochrony interesów jednostki w przypadku nieregulowania zobowiązań przez klienta.
|
1.1.6.1. Czy w testowanych umowach z 1.1.2.1. są zabezpieczenia interesów (podać jakie):
1. Zabezpieczenia osobiste:
- poręczenie wg prawa cywilnego (zostanie przedstawiony przykładowy wzór),
- weksel in blanco,
- poręczenie wekslowe (awal),
- przejęcie długu przez osobę trzecią,
- przelew wierzytelności (cesja),
- ubezpieczenie spłaty należności,
- poddanie się egzekucji w myśl art. 777 pkt. 4,5 kpc.
2. Zabezpieczenie rzeczowe:
- zastaw rejestrowy na rzeczach ruchomych i prawach,
- przewłaszczenie na zabezpieczenie,
- lokata bankowa zastrzeżona,
- hipoteka.
3. Czy umowa przewiduje natychmiastowe rozwiązanie umowy w przypadkach:
- nieterminowego regulowania należności,
- niewywiązywania się z warunków umowy.
|
|
1.2. Wszystkie faktury z przedłużonym terminem płatności wystawiane są tylko na podstawie umowy.
|
1.2.1. Istnieje rejestr umów.
|
1.2.1.1. Sprawdzić:
- czy jest prowadzony rejestr umów,
- jakie informacje zawiera,
- kto prowadzi rejestr,
- gdzie jest prowadzony.
|
|
|
1.2.2. Rejestr umów jest aktualizowany na bieżąco.
|
1.2.2.1. Sprawdzić, czy testowane umowy znajdują się w rejestrze umów.
1.2.2.2. Sprawdzić dwie ostatnio zawarte umowy - czy także znajdują się w rejestrze.
1.2.2.3. Ustalić osobę odpowiedzialną za aktualizację.
1.2.2.4. Jaki jest system powiadamiania o zawartych umowach lub zmianach.
|
|
|
1.2.3. Informacja o zawartej umowie jest przekazywana do właściwych komórek organizacyjnych.
|
1.2.3.1. Sprawdzić, czy istnieje procedura informowania zainteresowanych komórek o zawartych umowach. Ustalić, czy wszystkie komórki są poinformowane.
|
|
|
1.2.4. Pracownik opracowujący faktury posiada aktualny wykaz umów.
|
1.2.4.1. Porównać faktury z rejestrem umów.
|
|
|
1.2.5. Faktura jest wystawiona w sposób prawidłowy, zgodnie z ustawą o rachunkowości i ustawą o podatku VAT.
|
1.2.5.1. Wybrać losowo 15 faktur z przedłużonym terminem płatności. Sprawdzić atrybuty:
- określenie daty zapłaty
- określenie daty wykonania usługi
- określenie umowy (np. nr)
- zgodność terminu zapłaty z umową
(reszta atrybutów zostanie określona w terminie późniejszym, w oparciu o ustawy o rachunkowości i o podatku VAT).
|
|
1.3. Wszystkie faktury są zarejestrowane.
|
1.3.1. Faktury są przesyłane do rejestracji na bieżąco.
|
1.3.1.1. Sprawdzić nadesłane w ostatnich dwóch dniach do księgowości faktury:
- data wystawienia,
- data wpływu do księgowości.
|
|
|
1.3.2. Faktury są rejestrowane na bieżąco.
|
1.3.2.1. Sprawdzić, czy nadesłane faktury zostały zaewidencjonowane - data ewidencji.
|
|
|
1.3.3. Faktury są wystawiane w terminie zgodnym z terminem wykonania usługi (7 dni).
|
1.3.3.1. Na podstawie faktur testowanych w punkcie 1.2.5.1. sprawdzić, czy faktury są wystawiane w terminie zgodnym z terminem wykonania usługi/sprzedaży/itd.
|
|
1.4. Wszystkie należności przeterminowane są wykazywane w sposób bieżący.
|
1.4.1. Istnieje procedura wykazująca powstawanie należności przeterminowanych oraz określająca ich tryb monitorowania.
|
1.4.1.1. Ankieta (w przypadku nieistnienia zarządzenia sprawdzić, czy istnieją praktyczne procedury wykazujące należności przeterminowane i czy są one monitorowane.
Udokumentowanie procedury.
|
|
|
1.4.2. Bieżąca kontrola należności przeterminowanych przez przełożonego.
|
1.4.2.1. Ankieta (kiedy, w jaki sposób, z jaką częstotliwością kontroluje należności przeterminowane).
1.4.2.2. Sposób kontroli przez przełożonego należności przeterminowanych (pisemne uregulowanie).
|
|
|
1.4.3. Bieżące wysyłanie upomnień do klientów o przeterminowanych należnościach.
|
1.4.3.1. Ankieta (praktyczne przypominanie dłużnikom o ich długu – formy i terminy).
1.4.3.2. Formy i terminy upomnień o przeterminowanych należnościach (pisemne uregulowania).
|
|
1.5. Osoby upoważnione do podpisywania umów posiadają informację o obecnych dłużnikach.
|
1.5.1. Istnieje procedura wzajemnego powiadamiania pomiędzy jednostkami o dłużnikach.
|
1.5.1.1. Ankieta
Czy informacje o dłużnikach są przekazywane pomiędzy jednostkami.
1.5.1.2. Wypisać wszystkich dłużników od…….. do dnia obecnego
(dane adresowe, NIP, kwota zaległości, rodzaj usług/umowy, z których dłużnik korzystał).
|
2. Księgowanie należności przeterminowanych i ocena rezerw.
|
2.1. Przeterminowane należności są księgowane na odpowiednie konta.
|
2.1.1. Istnieje procedura tworzenia rezerw zgodna z obowiązującym prawem.
|
2.1.1.1. Ankieta
Na jakie konta są kierowane należności przeterminowane i po jakich terminach?
W jaki sposób przeprowadzana jest analiza należności przeterminowanych?
Kto jest odpowiedzialny za tworzenie rezerwy.
Konfrontacja wyjaśnień z rzeczywistą rejestracją zjawisk.
Czy istnieje procedura (pisemne uregulowania).
|
|
2.2. Prowadzona jest okresowa analiza należności przeterminowanych do należności ogółem.
|
2.2.1. Tworzone rezerwy podlegają ocenie przez kierownictwo.
|
2.2.1.1. Sprawdzić, czy istnieje metodyka oceny wielkości przeterminowanych należności.
2.2.1.2. Ankieta (terminy oceny rezerw i ich metodyka).
|
3. Ocena efektywności windykacji.
|
3.1. Istnieje wyznaczona osoba do przeprowadzania procesu windykacji.
|
3.1.1. Istnieje procedura zobowiązująca przekazanie należności do windykacji w przypadku wystąpienia zaległości w spłacie określonej kwoty.
|
3.1.1.1. Sprawdzić, czy procedura istnieje
(dokument, zarządzenie regulujące).
3.1.1.2. Ankieta
(Kto, w jakim terminie, komu przekazuje należności do windykacji, po jakim terminie i w jakich okolicznościach przekazuje się sprawę do sądu lub zewnętrznej firmy windykacyjnej).
|
|
|
3.1.2. Istnieje rejestr należności przeznaczonych do windykacji.
|
3.1.2.1. Sprawdzić, czy istnieje rejestr należności przeznaczonych do windykacji i jakie dane zawiera.
Kto prowadzi i kogo informuje.
|
|
|
3.1.3. Istnieje rejestr należności odzyskanych.
|
3.1.3.1. Sprawdzić, czy istnieje rejestr należności odzyskanych i jakie dane zawiera.
Kto prowadzi i kogo informuje.
|
|
|
3.1.4. Istnieje rejestr należności niemożliwych do odzyskania.
|
3.1.4.1. Sprawdzić, czy istnieje rejestr należności niemożliwych do odzyskania i jakie dane zawiera.
Sposób rejestracji należności niemożliwych do odzyskania.
Kto i do jakich kwot podejmuje decyzje o umorzeniu należności niemożliwych do odzyskania.
3.1.4.2. Na podstawie rejestrów z 3.1.1., 3.1.2. i 3.1.3. przeprowadzić analizę porównawczą za okres………. (spraw wchodzących do spraw załatwionych w danym miesiącu).
|
4. Ocena systemu kontroli w zakresie windykacji.
|
4.1. Wszystkie przeterminowane należności podlegają windykacji.
|
4.1.1. Istnieje procedura procesu windykacji.
|
4.1.1.1. Czy istnieje procedura windykacji (dokument).
Kto jest odpowiedzialny za proces windykacji (dokument).
4.1.1.2. Ankieta
Procedury informacyjne, powiadamiania osób zainteresowanych, sposób prowadzenia.
Wykorzystanie informacji o należnościach przeterminowanych (współczynnik z pkt. 4.3.) w procesach zarządczych.
|
|
4.2. Wszyscy zainteresowani sprzedawcy są powiadamiani o wszczętych procesach windykacyjnych.
|
4.2.1. Istnieją procedury powiadamiania sprzedawców o toczącym się postępowaniu windykacyjnym.
|
jw.
|
|
4.3. Współczynnik należności przeterminowanych do należności ogółem ma tendencję malejącą.
|
4.3.1. Istnieją procedury powiadamiania o zwiększających się należnościach przeterminowanych.
|
jw.
|
|
4.4. Ze wszystkimi niesolidnymi kontrahentami rozwiązuje się umowy lub żąda się gwarancji.
|
4.4.1. Istnieje system powiadamiania podpisujących umowę o powstałych zaległościach.
|
4.4.1.1. Sprawdzić, czy istnieje kanał informacyjny.
|
|
|
4.4.2. Istnieje procedura rozwiązania umowy.
|
4.4.2.1. Sprawdzić, czy istnieje procedura.
|