We współczesnych organizacjach istnieje wiele mechanizmów i funkcji, których celem jest ograniczanie ryzyka i zwiększenie prawdopodobieństwa osiągnięcia celów – od mechanizmów kontroli wbudowanych w procesy operacyjne, przez procesy zarządzania ryzykiem czy jakością, po audyt wewnętrzny i zewnętrzny.

Model wprowadzony przez The Institute of Internal Auditors w roku 2013 wyróżnia 3 źródła (poziomy) zapewnienia kierownictwa, że procesy przebiegają zgodnie z zapewnieniami i prowadzą do zamierzonych celów:

  • tzw. pierwszą linię zapewnienia tworzą mechanizmy kontroli wdrożone przez zarządzających poszczególnymi obszarami działalności - są to mechanizmy wbudowane w procesy operacyjne;
  • tzw. drugą linię zapewnienia tworzą funkcje takie jak zarządzanie ryzykiem czy kontrola jakości - służą one weryfikacji funkcjonowania mechanizmów pierwszej linii i inicjowaniu działań zarządczych;
  • tzw. trzecią linię zapewnienia stanowi audyt wewnętrzny, czyli funkcja oceniająca w sposób całościowy i niezależny działania pierwszej i drugiej linii obrony.

Efektywne wykorzystanie wyżej wymienionych narzędzi wymaga, by zostały one skoordynowane tak, by zapewnić maksymalne możliwe pokrycie zapewnieniem całej działalności bez niepotrzebnego powielania pracy. Ponieważ mechanizmy pierwszej i drugiej linii mają w większości charakter rutynowy, dostosowanie poziomu zapewnienia może zostać dokonane poprzez właściwe ukierunkowanie działań audytu wewnętrznego na te obszary działalności, w których brak jest zapewnienia lub jest ono najsłabsze w relacji do potrzeb wyznaczonych przez poziom ryzyka.

Narzędziem, które zarządzający mogą wykorzystać dla zbilansowania działania funkcji zapewniających, jest tzw. mapa zapewnienia. Służy ona przedstawieniu istniejących źródeł zapewnienia w poszczególnych obszarach działalności jednostki z ewentualnym wykazaniem ich siły (jakości). Poziom zapewnienia często odnoszony jest do poziomu ryzyka w danym obszarze.

Poniżej przedstawiono przykładową mapę zapewnienia.

Źródło zapewnienia

Obszar działalności

1 linia zapewnienia

(mechanizmy wbudowane w działalność operacyjną)

2 linia zapewnienia

(np. zarządzanie ryzykiem, kontrola jakości)

3 linia zapewnienia

(audyt wewnętrzny)

Obszar 1

(średnie ryzyko)

Procedura…

Weryfikacja…

Zarzadzanie ryzykiem

Kontrola jakości (weryfikacja co…)

Kontrole zgodności z przepisami….
Audyt obligatoryjny co roku

Obszar 2

(wysokie ryzyko)

Procedura…

Weryfikacja…

Zarządzanie ryzykiem Audyt możliwy

Dzięki zastosowaniu mapy można szybko zidentyfikować obszary, w których poziom kontroli jest zbyt duży lub zbyt mały w relacji do poziomu ryzyka, a następnie, poprzez odpowiednie ukierunkowanie funkcji audytu, doprowadzić do optymalnego pokrycia obszarów zapewnieniem.

Polecane materiały:

  1. „The three lines of defense in effective risk management and control”, IIA Position Paper, styczeń 2013 r.
  2. „Leveraging COSO across the three lines of defense”, COSO, lipiec 2015
  3. „Mapa zapewnienia w organizacji”, Ministerstwo Finansów, wrzesień 2012