Nazwa danego obszaru / procesu |
Cel kontrolny |
Mechanizm kontrolny |
Test |
1. Zapobieganie powstaniu należności przeterminowanych. |
1.1. Każdy klient przed podpisaniem umowy jest weryfikowany.
|
1.1.1. Istnieje procedura oceny klienta w zależności od wielkości udzielonego terminu zapłaty. |
1.1.1.1. Sprawdzić, czy istnieje taka procedura dla różnego terminu zapłaty (dokument). |
|
|
1.1.2. Do umowy dołącza się dokumenty stwierdzające wiarygodność kontrahenta. |
1.1.2.1. Przeprowadzić test na …….wylosowanych umowach. Sprawdzić atrybuty – dokument określający status prawny firmy (wypis z KRS, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej), – zaświadczenie o numerze REGON, – zaświadczenie o numerze NIP, – zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o braku zaległości podatkowych, – zaświadczenie z ZUS o braku w zaległościach w opłacaniu składek, – dokument uwiarygadniający sytuacje finansową firmy w zależności od sposobu rozliczania (deklaracja roczna PIT, bilans, rachunek zysków i strat lub bilans i rachunek zysków i strat wraz z opinią biegłego rewidenta), – informacja czy klient zalegał wcześniej z zapłatą. |
|
|
1.1.3. Istnieje wykaz osób upoważnionych do podpisywania umów. |
1.1.3.1. Czy istnieje wykaz osób upoważnionych do podpisywania umów? 1.1.3.2. Czy między osobami upoważnionymi nie występuje konflikt interesów? 1.1.3.3. W teście wymienionym w 1.1.2.1. dodatkowo sprawdzić atrybut: - czy umowę podpisała właściwa osoba. |
|
|
1.1.4. Umowa (projekt) jest akceptowana przez przełożonego/ych osoby przygotowującej umowę. |
1.1.4.1. W teście wymienionym w 1.1.2.1. dodatkowo sprawdzić atrybut: - czy umowę (projekt) akceptował przełożony. |
|
|
1.1.5. Spełniony jest wymóg sporządzenia umowy w zgodzie z regulacjami prawnymi. |
1.1.5.1 Sprawdzić czy w testowanych umowach z 1.1.2.1. występuje atrybut: - podpis na umowie radcy prawnego (inne atrybuty niezbędne dla ważności umowy zostaną ustalone z radcą prawnym np.: data, nr stron, podpisy itp.). |
|
|
1.1.6. Umowa zawiera postanowienia dotyczące ochrony interesów jednostki w przypadku nieregulowania zobowiązań przez klienta. |
1.1.6.1. Czy w testowanych umowach z 1.1.2.1. są zabezpieczenia interesów (podać jakie): 1. Zabezpieczenia osobiste: - poręczenie wg prawa cywilnego (zostanie przedstawiony przykładowy wzór), - weksel in blanco, - poręczenie wekslowe (awal), - przejęcie długu przez osobę trzecią, - przelew wierzytelności (cesja), - ubezpieczenie spłaty należności, - poddanie się egzekucji w myśl art. 777 pkt. 4,5 kpc. 2. Zabezpieczenie rzeczowe: - zastaw rejestrowy na rzeczach ruchomych i prawach, - przewłaszczenie na zabezpieczenie, - lokata bankowa zastrzeżona, - hipoteka. 3. Czy umowa przewiduje natychmiastowe rozwiązanie umowy w przypadkach: - nieterminowego regulowania należności, - niewywiązywania się z warunków umowy. |
|
1.2. Wszystkie faktury z przedłużonym terminem płatności wystawiane są tylko na podstawie umowy.
|
1.2.1. Istnieje rejestr umów. |
1.2.1.1. Sprawdzić: - czy jest prowadzony rejestr umów, - jakie informacje zawiera, - kto prowadzi rejestr, - gdzie jest prowadzony. |
|
|
1.2.2. Rejestr umów jest aktualizowany na bieżąco. |
1.2.2.1. Sprawdzić, czy testowane umowy znajdują się w rejestrze umów. 1.2.2.2. Sprawdzić dwie ostatnio zawarte umowy - czy także znajdują się w rejestrze. 1.2.2.3. Ustalić osobę odpowiedzialną za aktualizację. 1.2.2.4. Jaki jest system powiadamiania o zawartych umowach lub zmianach. |
|
|
1.2.3. Informacja o zawartej umowie jest przekazywana do właściwych komórek organizacyjnych. |
1.2.3.1. Sprawdzić, czy istnieje procedura informowania zainteresowanych komórek o zawartych umowach. Ustalić, czy wszystkie komórki są poinformowane. |
|
|
1.2.4. Pracownik opracowujący faktury posiada aktualny wykaz umów. |
1.2.4.1. Porównać faktury z rejestrem umów. |
|
|
1.2.5. Faktura jest wystawiona w sposób prawidłowy, zgodnie z ustawą o rachunkowości i ustawą o podatku VAT. |
1.2.5.1. Wybrać losowo 15 faktur z przedłużonym terminem płatności. Sprawdzić atrybuty: - określenie daty zapłaty - określenie daty wykonania usługi - określenie umowy (np. nr) - zgodność terminu zapłaty z umową (reszta atrybutów zostanie określona w terminie późniejszym, w oparciu o ustawy o rachunkowości i o podatku VAT). |
|
1.3. Wszystkie faktury są zarejestrowane.
|
1.3.1. Faktury są przesyłane do rejestracji na bieżąco. |
1.3.1.1. Sprawdzić nadesłane w ostatnich dwóch dniach do księgowości faktury: - data wystawienia, - data wpływu do księgowości. |
|
|
1.3.2. Faktury są rejestrowane na bieżąco. |
1.3.2.1. Sprawdzić, czy nadesłane faktury zostały zaewidencjonowane - data ewidencji. |
|
|
1.3.3. Faktury są wystawiane w terminie zgodnym z terminem wykonania usługi (7 dni). |
1.3.3.1. Na podstawie faktur testowanych w punkcie 1.2.5.1. sprawdzić, czy faktury są wystawiane w terminie zgodnym z terminem wykonania usługi/sprzedaży/itd. |
|
1.4. Wszystkie należności przeterminowane są wykazywane w sposób bieżący.
|
1.4.1. Istnieje procedura wykazująca powstawanie należności przeterminowanych oraz określająca ich tryb monitorowania. |
1.4.1.1. Ankieta (w przypadku nieistnienia zarządzenia sprawdzić, czy istnieją praktyczne procedury wykazujące należności przeterminowane i czy są one monitorowane. Udokumentowanie procedury. |
|
|
1.4.2. Bieżąca kontrola należności przeterminowanych przez przełożonego. |
1.4.2.1. Ankieta (kiedy, w jaki sposób, z jaką częstotliwością kontroluje należności przeterminowane). 1.4.2.2. Sposób kontroli przez przełożonego należności przeterminowanych (pisemne uregulowanie). |
|
|
1.4.3. Bieżące wysyłanie upomnień do klientów o przeterminowanych należnościach. |
1.4.3.1. Ankieta (praktyczne przypominanie dłużnikom o ich długu – formy i terminy). 1.4.3.2. Formy i terminy upomnień o przeterminowanych należnościach (pisemne uregulowania). |
|
1.5. Osoby upoważnione do podpisywania umów posiadają informację o obecnych dłużnikach. |
1.5.1. Istnieje procedura wzajemnego powiadamiania pomiędzy jednostkami o dłużnikach. |
1.5.1.1. Ankieta Czy informacje o dłużnikach są przekazywane pomiędzy jednostkami. 1.5.1.2. Wypisać wszystkich dłużników od…….. do dnia obecnego (dane adresowe, NIP, kwota zaległości, rodzaj usług/umowy, z których dłużnik korzystał). |
2. Księgowanie należności przeterminowanych i ocena rezerw. |
2.1. Przeterminowane należności są księgowane na odpowiednie konta.
|
2.1.1. Istnieje procedura tworzenia rezerw zgodna z obowiązującym prawem. |
2.1.1.1. Ankieta Na jakie konta są kierowane należności przeterminowane i po jakich terminach? W jaki sposób przeprowadzana jest analiza należności przeterminowanych? Kto jest odpowiedzialny za tworzenie rezerwy. Konfrontacja wyjaśnień z rzeczywistą rejestracją zjawisk. Czy istnieje procedura (pisemne uregulowania). |
|
2.2. Prowadzona jest okresowa analiza należności przeterminowanych do należności ogółem.
|
2.2.1. Tworzone rezerwy podlegają ocenie przez kierownictwo. |
2.2.1.1. Sprawdzić, czy istnieje metodyka oceny wielkości przeterminowanych należności. 2.2.1.2. Ankieta (terminy oceny rezerw i ich metodyka). |
3. Ocena efektywności windykacji. |
3.1. Istnieje wyznaczona osoba do przeprowadzania procesu windykacji.
|
3.1.1. Istnieje procedura zobowiązująca przekazanie należności do windykacji w przypadku wystąpienia zaległości w spłacie określonej kwoty. |
3.1.1.1. Sprawdzić, czy procedura istnieje (dokument, zarządzenie regulujące). 3.1.1.2. Ankieta (Kto, w jakim terminie, komu przekazuje należności do windykacji, po jakim terminie i w jakich okolicznościach przekazuje się sprawę do sądu lub zewnętrznej firmy windykacyjnej). |
|
|
3.1.2. Istnieje rejestr należności przeznaczonych do windykacji. |
3.1.2.1. Sprawdzić, czy istnieje rejestr należności przeznaczonych do windykacji i jakie dane zawiera. Kto prowadzi i kogo informuje. |
|
|
3.1.3. Istnieje rejestr należności odzyskanych. |
3.1.3.1. Sprawdzić, czy istnieje rejestr należności odzyskanych i jakie dane zawiera. Kto prowadzi i kogo informuje. |
|
|
3.1.4. Istnieje rejestr należności niemożliwych do odzyskania. |
3.1.4.1. Sprawdzić, czy istnieje rejestr należności niemożliwych do odzyskania i jakie dane zawiera. Sposób rejestracji należności niemożliwych do odzyskania. Kto i do jakich kwot podejmuje decyzje o umorzeniu należności niemożliwych do odzyskania. 3.1.4.2. Na podstawie rejestrów z 3.1.1., 3.1.2. i 3.1.3. przeprowadzić analizę porównawczą za okres………. (spraw wchodzących do spraw załatwionych w danym miesiącu). |
4. Ocena systemu kontroli w zakresie windykacji. |
4.1. Wszystkie przeterminowane należności podlegają windykacji.
|
4.1.1. Istnieje procedura procesu windykacji. |
4.1.1.1. Czy istnieje procedura windykacji (dokument). Kto jest odpowiedzialny za proces windykacji (dokument). 4.1.1.2. Ankieta Procedury informacyjne, powiadamiania osób zainteresowanych, sposób prowadzenia. Wykorzystanie informacji o należnościach przeterminowanych (współczynnik z pkt. 4.3.) w procesach zarządczych. |
|
4.2. Wszyscy zainteresowani sprzedawcy są powiadamiani o wszczętych procesach windykacyjnych.
|
4.2.1. Istnieją procedury powiadamiania sprzedawców o toczącym się postępowaniu windykacyjnym. |
jw. |
|
4.3. Współczynnik należności przeterminowanych do należności ogółem ma tendencję malejącą.
|
4.3.1. Istnieją procedury powiadamiania o zwiększających się należnościach przeterminowanych. |
jw. |
|
4.4. Ze wszystkimi niesolidnymi kontrahentami rozwiązuje się umowy lub żąda się gwarancji. |
4.4.1. Istnieje system powiadamiania podpisujących umowę o powstałych zaległościach. |
4.4.1.1. Sprawdzić, czy istnieje kanał informacyjny. |
|
|
4.4.2. Istnieje procedura rozwiązania umowy. |
4.4.2.1. Sprawdzić, czy istnieje procedura. |