LISTA SPRAWDZAJĄCA
Funkcjonowanie kontroli zarządczej w jednostkach administracji w obszarze: obieg gotówki.
LP. |
Pytanie/ Zakres weryfikacji |
Wskazówka interpretacyjna/ Uwagi |
TAK |
NIE |
NIE DOTYCZY |
1 |
Czy istnieje oficjalnie wprowadzona / zatwierdzona procedura gospodarki kasowej? |
Celem takiej procedury jest przedstawienie spójnych zasad w zakresie prowadzenia gospodarki kasowej w jednostkach organizacyjnych. |
|||
2 |
Czy środki pieniężne są przechowywane w warunkach zapewniających ich należytą ochronę przed utratą lub zniszczeniem? |
W zależności o wartości środków pieniężnych sejf lub kasa zamykane na klucz i szyfrowane. |
|||
3 |
Czy sejf / kasa podręczna jest zawsze zamykany na klucz i/lub szyfrowany po każdym otwarciu w celu dysponowania środkami pieniężnymi? |
Sejf / kasa nie powinny pozostawać otwarte poza momentami, gdy kasjer przyjmuje / wydaje gotówkę. Należy zwrócić uwagę czy w godzinach pracy kasjera, klucz nie jest zostawiany w drzwiach sejfu / w zamku kasy. |
|||
4 |
Czy wyznaczono osoby odpowiedzialne za środki pieniężne – kasjerów? |
||||
5 |
Czy z kasjerami podpisano umowy o odpowiedzialności materialnej? |
Jednocześnie praktykowane jest przyznawanie specjalnego dodatku dla kasjera w związku z dodatkową odpowiedzialnością materialną. |
|||
6 |
Czy kasjerzy mają jasno określony zakres czynności i odpowiedzialności? |
Funkcja kasjera nie powinna być łączona z innymi funkcjami w zakresie obrotu pieniężnego, w szczególności z funkcją głównego księgowego i jego zastępcy. |
|||
7 |
Czy kasjer nie prowadzi konta księgowego sejfu / kasy, nie może podejmować decyzji o wypłatach ani nie wystawia faktur sprzedaży? |
Należy stosować zasadę segregacji funkcji. |
|||
8 |
Czy klucze do sejfu / kasy są codziennie deponowane w bezpieczny sposób w odpowiednim miejscu? |
Klucze powinny być na koniec dnia deponowane w bezpiecznej kopercie u ochrony budynku. |
|||
9 |
Czy ochrona posiada listę osób upoważnionych do pobierania kluczy do sejfu / kasy? |
Lista osób upoważnionych do pobierania kluczy do sejfu / kasy, wraz ze wzorami podpisów, powinna być przekazana ochronie. Możliwe jest również wprowadzenie innego sposobu identyfikacji osób pobierających klucze do sejfu / kasy. |
|||
10 |
Czy pobranie i zdanie klucza do sejfu / kasy jest każdorazowo rejestrowane w książce kluczy i potwierdzane podpisem? |
Zaleca się, aby dla kluczy do sejfu / kasy prowadzić specjalną książkę pobrań / rejestr. |
|||
11 |
Czy określono minimalny i maksymalny limit środków pieniężnych, jakie mogą być przechowywane w sejfie / kasie? |
W zależności od jednostki organizacyjnej należy zapewnić środki gotówkowe na bieżące wydatki, a jednocześnie maksymalnie ograniczać wartość przechowywanej gotówki. Zaleca się, aby wartość gotówki w sejfie / kasie nie przekraczała sumy, jaka została ubezpieczona. |
|||
12 |
Czy nadwyżki gotówki są niezwłocznie odprowadzane do banku? |
Powinno się to odbywać przy najbliższym konwoju. |
|||
13 |
Czy określono sposób zasilania sejfu / kasy w gotówkę? |
Np. częstotliwość, sposób transportu. |
|||
14 |
Czy jest zagwarantowane bezpieczeństwo osób i środków pieniężnych w czasie zasilania sejfu / kasy i odprowadzania nadmiaru gotówki do banku? |
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest podpisanie umowy z bankiem i transport gotówki przez konwój. |
|||
15 |
Czy określono procedurę odbioru / wydania gotówki konwojentom? |
Należy uwzględnić częstotliwość, sposób identyfikacji konwojentów, dokumentację przekazania środków pieniężnych. |
|||
16 |
Czy określono metodę zastępstw pomiędzy kasjerami? |
W celu zapewnienia ciągłości funkcjonowania kasy zaleca się wyznaczenie dwóch kasjerów lub co najmniej osoby zastępującej kasjera w czasie nieobecności. Zastępca musi znać wszystkie procedury dotyczące funkcjonowania kasy na równi z kasjerem. |
|||
17 |
Czy kasjer posiada aktualną listę osób upoważnionych do dysponowania gotówką i zatwierdzania dokumentów do wypłaty? |
Lista może być imienna lub określać stanowiska upoważnione do wskazanych czynności. Dobrą praktyką jest lista imienna wraz ze wzorami podpisów (szczególnie w dużych organizacjach). Istotna jest systematyczna aktualizacja takiej listy. |
|||
18 |
Czy określono dokumenty używane w obiegu gotówki? |
Wzory dokumentów powinny zostać opracowane i umieszczone w procedurze gospodarki kasowej / obiegu gotówki. Możliwe jest akceptowanie wyjątków, ale sytuacje takie również powinny zostać uwzględnione w w/w procedurze. |
|||
19 |
Czy kasjer przyjmuje do realizacji tylko dokumenty określone jako używane w danej organizacji do obiegu gotówki? |
W celu weryfikacji należy przejrzeć próbkę dokumentów, na podstawie których kasjer dysponuje środki pieniężne. |
|||
20 |
Czy kasjer codziennie sprawdza saldo gotówki w sejfie / kasie z saldem raportu kasowego? |
Kontrola taka powinna być przeprowadzana na koniec dnia i dokumentowana. |
|||
21 |
Czy wszystkie operacje kasowe są codziennie rejestrowane / księgowane w module kasowym systemu komputerowego? |
System SAP lub inny system księgowy używany w organizacji. |
|||
22 |
Czy raporty kasowe są sporządzane zgodnie z ustaloną częstotliwością? |
Częstotliwość zależy od wartości przepływów gotówki. |
|||
23 |
Czy wszystkie operacje kasowe są udokumentowane dowodami kasowymi (KP dla przychodu, KW dla rozchodu gotówki)? |
W celu weryfikacji należy przeprowadzić test na próbie dokumentów. |
|||
24 |
Czy wszystkie KP są przygotowywane w dwóch egzemplarzach (pierwszy dla wpłacającego, drugi dołączany do raportu kasowego)? |
W celu weryfikacji należy przeprowadzić test na próbie dokumentów. |
|||
25 |
Czy wszystkie KP zostały podpisane co najmniej przez kasjera, zawierają numer kolejny, datę wpływu, tytuł wpłaty i wpłaconą kwotę? |
W celu weryfikacji należy przeprowadzić test na próbie dokumentów. |
|||
26 |
Czy wszystkie KW są przygotowywane w dwóch egzemplarzach (pierwszy dla wypłacającego, drugi dołączany do raportu kasowego? |
W celu weryfikacji należy przeprowadzić test na próbie dokumentów. |
|||
27 |
Czy wszystkie KW zostały podpisane przez kasjera i osobę odbierającą gotówkę, zawierają numer kolejny, datę wpływu, tytuł wpłaty i wpłaconą kwotę? |
W celu weryfikacji należy przeprowadzić test na próbie dokumentów. |
|||
28 |
Czy wypłata gotówki następuje tylko na podstawie zaakceptowanych przez osoby upoważnione dokumentów źródłowych? |
Przykładowe dokumenty: - wniosek o zaliczkę, - rozliczenie zaliczki, - rozliczenie delegacji / wydatków, - faktury / rachunki. W celu weryfikacji należy przeprowadzić test na próbie dokumentów. |
|||
29 |
Czy przy rejestracji operacji kasowych stosuje się zasadę dwóch par oczu (kasjer rejestruje wszystkie operacje kasowe, a następnie przekazuje wszystkie dowody kasowe innej osobie księgującej te operacje na koncie księgowym)? |
Zasada dwóch par oczu powinna być stosowana w celu kontroli poprawności księgowania. |
|||
30 |
Czy przeprowadza się cykliczne inwentaryzacje gotówki w sejfie / kasie? |
Zalecane są inwentaryzacje miesięczne przeprowadzane przez dwie osoby. W czasie inwentaryzacji należy ustalić stan gotówki (metodą spisu z natury), porównać go z teoretycznym stanem gotówki wg raportu kasowego, wyjaśnić ewentualne różnice. Dodatkowo osoby przeprowadzające inwentaryzację powinny sprawdzić poprawność przechowywania gotówki i przestrzeganie ustalonych limitów gotówki w sejfie / kasie. |
|||
31 |
Czy inwentaryzacja gotówki w sejfie / kasie jest przeprowadzana przez 2 osoby? |
W celu weryfikacji należy sprawdzić podpisy na protokołach z inwentaryzacji. |
|||
32 |
Czy przeprowadzane są niezapowiedziane inwentaryzacje gotówki? |
Inwentaryzacje takie powinny odbywać się ze zmienną częstotliwością, poza inwentaryzacjami cyklicznymi, zgodnie z decyzją głównego księgowego, jego zastępcy lub innej osoby zarządzającej jednostką. Kasjer nie może być o nich wcześniej powiadamiany. Celem takich inwentaryzacji jest zapobieganie „pożyczaniu” środków pieniężnych z sejfu / kasy w czasie miesiąca i uzupełnianiu ich przed cyklicznym przeliczeniem na koniec miesiąca. |
|||
33 |
Czy przy zmianie kasjera przeprowadza się inwentaryzację gotówki w sejfie / kasie potwierdzaną protokołem przejęcia podpisanym przez osobę zdającą i przyjmującą kasę? |
Przeliczenie takie powinno być przeprowadzane przy każdej zmianie kasjera w celu uniknięcia wątpliwości, kto odpowiada za ewentualne różnice inwentaryzacyjne. |
|||
34 |
Czy stwierdzone różnice inwentaryzacyjne zostały wyjaśnione? |
Wyjaśnienia powinny zostać wpisane do protokołu inwentaryzacji wraz ze wskazaniem osoby odpowiedzialnej za powstałą różnicę. |
|||
35 |
Czy kasjer odpowiedzialny za różnicę kasową został obciążony zgodnie z umową o odpowiedzialności materialnej? |
Postępować należy zgodnie z zapisami umowy o odpowiedzialności materialnej uwzględniając również zapisy Kodeksu Pracy. |
|||
36 |
Czy każdy z kasjerów posiada indywidualny login do systemu? |
W przypadku stosowania narzędzia informatycznego do obsługi obiegu gotówki przez kasjerów. Szczególnie, jeżeli jednocześnie więcej niż jedna osoba może obsługiwać kasę. Należy wówczas rozszerzyć kontrolę o kwestie bezpieczeństwa dostępu do systemów, tajności haseł, itp. |
|||
37 |
Czy pomieszczenie, w którym znajduje się sejf / kasa jest odpowiednio zabezpieczone (np. zamknięcie od wewnątrz, system ograniczonego dostępu, przycisk antynapadowy, inne)? |
W zależności od organizacji i wartości środków pieniężnych. |
|||
38 |
Czy kasjerzy zostali przeszkoleni na wypadek konieczności wydania gotówki pod przymusem? |
Istotne jest przypominanie pracownikom, jak mają postępować w takim przypadku, na co zwracać uwagę oraz określenie, że priorytetem jest zdrowie i życie ludzi. |