- 22.07.2023 r. - Przylep (Lubuskie) – pożar hali, w której składowano niebezpieczne substancje (zgodnie z polskimi przepisami, pozwolenia na składowanie i utylizowanie niebezpiecznych substancji wydają starostowie),
- 27.07.2023 r. - Nowe Miszewo niedaleko Płocka – pożar odpadów na terenie firmy LOVEKO,
- 15.08.2023 r. - Wola Ducka pod Otwockiem - pożar składowiska odpadów komunalnych.
To tylko niektóre przykłady pożarów, do których doszło w ostatnim czasie.
Na podstawie art. 379 ust. 1 i 2 ustawy Prawo ochrony środowiska marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów.
Niezbędna jest współpraca pomiędzy Inspektoratami Ochrony Środowiska, starostwami, urzędami marszałkowskimi i jednostkami PSP – jej brak wyklucza skuteczne zapobieganie pożarom w miejscach gromadzenia odpadów. Zdaniem NIK, podmioty te dostrzegają wprawdzie potrzebę wzajemnego informowania się o funkcjonujących na ich terenie miejscach gromadzenia odpadów oraz o pożarach tych miejsc, jednak nie przejawiają inicjatywy, by te dane uzyskać. W skontrolowanych przez NIK urzędach marszałkowskich i starostwach nie dysponowano informacjami o większości pożarów miejsc gromadzenia odpadów (zarówno tych legalnych jak i nielegalnych), w związku z czym najczęściej nie podejmowano żadnych działań mających na celu ograniczenie zagrożenia pożarowego oraz liczby pożarów w tych miejscach