Lista kontrolna do ogólnej weryfikacji procesu IT.
Lp. |
Pytanie |
TAK |
NIE |
Uwagi |
1 |
Organizacja |
|||
Czy obszar IT jest zarządzany wewnętrznie, czy przez firmę zewnętrzną? obszar IT rozumiemy jako wszystkie działania związane z technologiami, np. z obsługą poczty e-mail, zarządzaniem stroną www, dostarczaniem i serwisem komputerów, telefonów (w tym mobilnych) oraz urządzeń przenośnych |
||||
1.1 |
Zarządzanie wewnętrzne |
|||
1.1.1 |
Czy jest wyznaczona osoba odpowiedzialna za funkcjonowanie obszaru IT? |
|||
1.1.2 |
Czy osoba odpowiedzialna za obszar IT jest umocowana odpowiednio wysoko w strukturze organizacyjnej? co najmniej jako osoba raportująca do osoby bezpośrednio odpowiadającej przed członkiem Zarządu/Prezesem (tzw. N-2) |
|||
1.1.3 |
Czy uprawnienia osoby odpowiedzialnej za zarządzanie obszarem IT zostały formalnie określone (np. w postaci karty stanowiska pracy lub zapisów w umowie o pracę)? |
|||
1.1.4 |
Czy określono cele działalności obszaru IT (np. zapewnienie działania kluczowych dla firmy systemów, utrzymanie funkcjonalności komunikacyjnych, itp.)? |
|||
1.1.5 |
Czy został określony budżet dla inwestycji i bieżącego utrzymania obszaru IT? |
|||
1.1.6 |
Czy wprowadzono regularne (minimum półroczne) raportowanie do Zarządu przez osobę odpowiedzialną za obszar IT, obejmujące co najmniej stan obszaru, znaczące zmiany, które miały miejsce w danym okresie i plany na kolejny okres? |
|||
1.2 |
Zarządzanie przez firmę zewnętrzną |
|||
1.2.1 |
Czy zawarto formalną umowę na zarządzanie obszarem IT? |
|||
1.2.2 |
Czy umowa zawiera definicję poziomu świadczonych usług (SLA, Service Level Agreement)? |
|||
1.2.3 |
Czy umowa zawiera zapisy dotyczące kar umownych w przypadku dostarczania usług poniżej ustalonych w SLA poziomów? |
|||
1.2.4 |
Czy umowa zawiera zapisy dotyczące postępowania w przypadku utraty możliwości świadczenia usług zarządzania obszarem IT? |
|||
1.2.5 |
Czy umowa określa zasady postępowania w przypadku nieprzewidywalnych sytuacji losowych? |
|||
1.2.6 |
Czy suma ubezpieczenia firmy świadczącej usługę zarządzania obszarem IT pokrywa straty, które mogłyby dotknąć firmę w przypadku błędu bądź zaniedbania? |
|||
2 |
Procesy
przez formalną definicję procesu rozumiemy jakąkolwiek, obowiązującą w firmie, formę opisania i zakomunikowania w firmie ustalonych i powtarzalnych czynności |
|||
2.1 |
Czy są formalnie zdefiniowane procesy związane z zarządzaniem obszarem IT? |
|||
2.2 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces zarządzania mechanizmami bezpieczeństwa IT? taki proces powinien obejmować konfigurację zapór sieciowych, routerów, systemów operacyjnych (komputerów, urządzeń mobilnych, serwerów), oprogramowania antywirusowego, itd. |
|||
2.3 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces zarządzania użytkownikami? |
|||
2.4 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces zarządzania uprawnieniami? |
|||
2.5 |
Czy są prowadzone okresowe przeglądy użytkowników? |
|||
2.6 |
Czy są prowadzone okresowe przeglądy uprawnień? |
|||
2.7 |
Czy zidentyfikowano możliwe konflikty uprawnień? |
|||
2.8 |
Czy zarządza się aktywnie zidentyfikowanymi konfliktami uprawnień? |
|||
2.9 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces zarządzania instalacjami nowego oprogramowania? |
|||
2.10 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces zarządzania aktualizacjami oprogramowania? |
|||
2.11 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces zarządzania licencjami oprogramowania? |
|||
2.12 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces tworzenia i rozwoju oprogramowania? |
|||
2.13 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces testowania nowego oprogramowania (niezależnie od tego, czy jest rozwijane własnymi siłami, czy też kupowane od firm zewnętrznych)? |
|||
2.14 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces tworzenia i testowania kopii zapasowych (backupów)? |
|||
2.15 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces odtwarzania systemów IT i/lub danych z kopii zapasowych? |
|||
2.16 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces postępowania w sytuacjach awaryjnych? |
|||
2.17 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces postępowania w przypadku wykrycia naruszenia zasad bądź mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo systemów IT i/lub danych? taki proces powinien uwzględniać |
|||
2.18 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces zarządzania urządzeniami (komputery stacjonarne, telefony, urządzenia mobilne, laptopy)? |
|||
2.19 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces zarządzania sprzętem wycofywanym z użycia? |
|||
2.20 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces zarządzania nośnikami danych wycofywanymi z użycia? dotyczy zarówno trwałego usuwania danych z nośników, jak i fizycznego niszczenia tych nośników |
|||
2.21 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces monitorowania obszaru IT? taki proces powinien obejmować regularne raportowanie, ścieżkę komunikacji w przypadku awarii lub sytuacji alarmowej |
|||
2.22 |
Czy jest formalnie zdefiniowany proces przeprowadzania regularnych audytów obszaru IT? audyty powinny rotacyjnie i regularnie obejmować każdy istniejący w firmie proces z obszaru IT, z minimalną roczną częstotliwością |
|||
3 |
Polityki i procedury |
|||
3.1 |
Czy powstały formalne polityki i procedury dotyczące zarządzania obszarem IT? takimi politykami (bądź procedurami) powinny w zasadzie być objęte wszystkie procesy z listy powyżej, dodatkowo zostały tu opisane mniej typowe dokumenty |
|||
3.2 |
Jeśli tak, to czy zostały one zakomunikowane odpowiednim grupom odbiorców (np. Polityka Bezpieczeństwa Systemów IT, która powinna być zakomunikowana wszystkim pracownikom)? |
|||
3.3 |
Jeśli nie, to w jaki sposób komunikuje się użytkownikom regulacje dotyczące obszaru IT? |
|||
3.4 |
Czy przewidziano szkolenia dla użytkowników z kluczowych procesów w obszarze IT (np. zasady bezpieczeństwa, zasady zgłaszania incydentów)? |
|||
3.5 |
Czy została opracowana polityka określająca możliwość (lub brak) wykorzystywania sprzętu służbowego do celów prywatnych (nawet w ograniczonym zakresie)? |
|||
3.6 |
Czy powstały i są utrzymywane szczegółowe procedury opisujące kroki w najważniejszych procesach w obszarze IT? wymagane w sytuacjach, gdy dochodzi do rotacji personelu IT i nie ma możliwości przekazania wiedzy |
|||
4 |
Personel |
|||
4.1 |
Czy określono umiejętności i poziom doświadczenia wymagane na poszczególnych stanowiskach? |
|||
4.2 |
Czy dla osób pracujących w IT przewidziano szkolenia? |
|||
4.3 |
Czy wprowadzono podział obowiązków pomiędzy osobami pracującymi w obszarze IT? |