6 maja 2022 r. Minister Finansów przekazał do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którym zmianie ulegną niektóre regulacje dotyczące kontroli zarządczej i audytu.
Zgodnie z intencją ustawodawcy zasadniczym celem zaproponowanych zmian jest „wzmocnienie obecnych rozwiązań i poprawa skuteczności oraz efektywności zarządzania w sektorze publicznym w zakresie sprawności i zdolności realizacji zadań publicznych oraz wydatkowania środków publicznych”.
Zgodnie z projektem kluczowe zmiany w zakresie kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego są:
- „poprawa funkcjonowania procesu planowania w ramach kontroli zarządczej, poprzez m.in. wprowadzenie rozwiązań umożliwiających dokonywanie w trakcie roku zmian w planie działalności, oraz doprecyzowanie zakresu informacji agregowanych na potrzeby procesu planowania działalności;
- umożliwienie uzyskiwania w oparciu o egzamin państwowy krajowych kwalifikacji do prowadzenia audytu wewnętrznego;
- zaproponowanie nowych regulacji usprawniających oraz wzmacniających prowadzenie audytu wewnętrznego w sektorze publicznym, w tym:
- zmieniono wysokość kwoty, po przekroczeniu której powstaje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego, tzw. kwoty progowej do 51 000 tys. zł (obecnie 40 000 tys. zł) oraz kwoty odnoszącej się do możliwości prowadzenia audytu wewnętrznego przez usługodawców do 127 000 tys. zł (obecnie 100 000 tys. zł),
- rozszerzono katalog jednostek sektora finansów publicznych zobowiązanych do prowadzenia audytu wewnętrznego po przekroczeniu tzw. kwoty progowej o państwowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON),
- wprowadzono przepisy podkreślające odrębność merytoryczną i organizacyjną komórki audytu wewnętrznego oraz bezpośrednią podległość kierownikowi jednostki,
- wprowadzono obowiązek opracowania i stosowania programu zapewnienia i poprawy jakości funkcji audytu wewnętrznego,
- wprowadzono możliwość przeprowadzania audytu koordynowanego, w celu jednoczesnej realizacji tego samego zadania audytowego w jednostkach podległych lub nadzorowanych przez poszczególnych ministrów kierujących działami administracji rządowej,
- określono katalog dokumentów audytu wewnętrznego, które stanowią informację publiczną udostępnianą na wniosek oraz czasowe ograniczenia dostępu do tych dokumentów,
- włączono do systemu prawnego kodeksu etyki prowadzącego audyt wewnętrzny, który wraz ze standardami audytu wewnętrznego zostanie ogłoszony komunikatem Ministra Finansów,
- rozszerzono katalog podmiotów zobowiązanych do przekazywania Ministrowi Finansów informacji o prowadzeniu audytu wewnętrznego o jednostki samorządu terytorialnego oraz dostosowano zakres tych informacji,
- zmieniono zadania komitetu audytu”.